Strand! Por fin! - Reisverslag uit Santa Marta, Colombia van Saskia Portegies - WaarBenJij.nu Strand! Por fin! - Reisverslag uit Santa Marta, Colombia van Saskia Portegies - WaarBenJij.nu

Strand! Por fin!

Door: Saskia

Blijf op de hoogte en volg Saskia

17 Oktober 2007 | Colombia, Santa Marta

Hola allemaal,

Eeeeeiiiindelijk, strand!!! We zijn in Santa Marta, zoals we gepland hadden, en hier is het zo mogelijk NOG warmer :-) Maar, niet getreurd, want we hebben zowaar een betaalbaar hotel gevonden AAN het strand, MET uitzicht op zee EN airco! Dus... we vermaken ons prima :-)

Even nog snel over de Chivas-tour die we in Cartagena gemaakt hebben: wat een LOL!! Haha, je wordt met zo´n 50 toeristen (allemaal Colombianen weliswaar) in een chiva gepropt, 10 liter rum en wat cola erbij, 1 emmer met ijs per bank en gaaaaaan! Muzikanten op de achterbank die voortdurend Carlos Vives spelen, een "ik-vind-mezelf-fantastisch"-macho-kerel als gids die heeeeeel soms wat vertelt over de gebouwen waar we langs rijden maar meer bezig is met iedereen op de banken te krijgen om je ´colita´ heen en weer te schudden en je avond is compleet.. Echt, van het traditionele chivas-ritje is niks meer terug te zien en van de stad krijg je ook nauwelijks iets mee, maar lachen doe je wel! De volgende dag dezelfde rit dus nog maar ´s bij daglicht gedaan :-)

En nu dus Santa Marta... een ieniemienie deurpje met eigenlijk 1 hoofdstraat, de boulevard, en het strand. Maar wat wil je nog meer? Gister begon het een beetje te spetteren toen we op het strand zaten, maar ach, een klein buitje, zijn we wel gewend.. Niets bleek minder waar! Binnen 10 minuten was het strand omgetoverd tot modderpoel, was ons tentje gebombardeerd tot officiele schuilplaats, waren de straten veranderd in rivieren en stroomde het riool leeg in de zee. Hahaha, en wij in ons bikini! Lachen! Na een half uur hebben we de grote oversteek naar ons hotel maar gewaagd, met gevaar voor eigen leven omdat je niet ziet waar je loopt en ongeveer heel Santa Marta open ligt, maar goed, gered. Geloof dat ik nu begrijp hoe een tropische regenbui eruit ziet, haha!

Wat trouwens grappig is, is dat ze hier allemaal met hun kleren aan de zee in gaan.. Spijkerbroeken, nette topjes, rokjes, alles! Wacht eens, ik heb sinds vanmiddag uitslag op mijn huid.. zou dat er wat mee te maken hebben? Hmmm, haha, hoop het niet!

Inmiddels zijn we ook redelijk immuun geworden voor het gesis, gezoen, ge-´hola mamacita´ etcetera. Gisterochtend tijdens het ontbijt kwam zelfs een meisje vragen of we met haar 18-jarige broer op de foto wilden, dus het "hallo wij zijn buitenlanders en dus moet je ons 3 uur aanstaren"-festijn is nu compleet.

Verder zijn de mensen wel superaardig en behulpzaam! Als je om water vraagt, maar deze verkoper heeft het toevallig niet meer, gaan ze het ergens anders halen, overal waar je komt word je metéén geholpen (en niet alleen wij), iedereen zegt elkaar de hele tijd gedag, supervriendelijk. Kunnen wij Nederlanders nog wat van leren :-)

Morgen om 10.30u met een busje naar wat écht de mooiste stranden van Colombia schijnen te zijn, dus hopen op een dagje zon, en dan weer terug naar Cartagena om vrijdag door te vliegen naar het laatste stadium van onze reis: Bogotá, mijn stad!

Tot dan en in de meanwhile: cuidense!

Muchos besos, Sas

PS: De vorige keer ging het internetcafé dicht, dus kon geen foto´s meer plaatsen, maar zal dat nu doen :-)

• 18 Oktober 2007 - 09:20

Lon:

Hé Saskita, klinkt wederom fantastisch, grappig hoe veel je mee kan maken hè in 3 weken! Een paar foto's voor straks bewaren is ook leuk hoor, dus maak je daar geen zorgen om. Ik denk dat ik je voortaan toch Catalina ga noemen, heldin fantastisch dat wist ik helemaal niet ;-). Geniet nog maar even, groetjes en kussies voor Mi tot snel, x Lon

• 19 Oktober 2007 - 12:00

De Lutens:

Querida amigas,
    We zijn net terug van een reisje Andalusia, vandaar een late reactie van ons. Maar we volgen jullie reis op de voet hoor! Een geweldige reis maken jullie en wat een avonturen!
    En als het goed is zitten jullie nu in Bogota. We zijn heel benieuwd! En zou Beatriz nog leven? Of Edith?
    Geniet er van en maak maar veel foto's!
    Liefs van Appie en Barbera